واردات با وجود توليد محصولات با کيفيت داخلي !


رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: مردم به دنبال محصولات خوب هستند که استانداردهاي لازم در توليد آن لحاظ شده باشد بنابراين اعمال نظارت صحيح بسيار مهم است، دستگاه‌هاي اجرايي نيز بايد پيشگام استفاده از توليدات داخلي باشند.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در مراسم تجليل از کارکنان نمونه قوه مقننه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پيام نوروزي و سخنراني‌ در مشهد مقدس بيانات و نکات بسيار مهم و ارزشمندي را مطرح کردند که محور آن توجه به بخش توليد داخلي است، بنابراين بايد ساز و کارهاي مناسب براي حمايت از توليد داخلي و توجه به صادرات غيرنفتي ايجاد شود.
وي گفت: رقابت‌هاي گوناگون در بخش‌هاي اقتصادي گاهي به توليد داخلي لطمه زده است و باوجود اين که برخي محصولات توليد داخلي از کيفيت و استانداردهاي لازم برخوردار هستند با اين وجود واردات صورت مي‌گيرد. اين در حالي است که بايد بر اساس اصل مشخص با لحاظ تعرفه‌هاي مختلف، رقابت‌هاي شکل بگيرد.
وي اضافه کرد: برخي ضديت‌ها در منطقه مشاهده مي‌شود حتي گاهي در مورد ارز نيز نابساماني‌هايي ايجاد کرده‌اند، هر چند که اشکالات تأثيرگذار ديگري در موضوع ارز وجود دارد بنابراين بايد به همين ميزان نسبت به مسائل داخلي کشور اهتمام وجود داشته باشد و با عزم ملي مشکلات را حل کرد.
رييس مجلس افزود: مردم به دنبال محصول خوب هستند که استانداردهاي لازم در توليد آن لحاظ شده باشد بنابراين اعمال نظارت صحيح بسيار مهم است و اگر مي‌خواهيم که توليد باکيفيت افزايش يابد بايد اعمال نظارت کافي نيز در دستور کار باشد.
وي گفت: بخش ديگري از مسائل به رسانه‌هاي گروهي ارتباط دارد يعني توجه دادن به اين که همه ما در درون يک کشتي هستيم، اگر اقتصاد کشور ثروت‌زا باشد و توليد خوب ارائه شود و اهتمام مردم نيز به مصرف داخلي زياد باشد، آن وقت همه نجات پيدا مي‌کنيم.
وي ادامه داد: در تبليغات مستقيم و غيرمستقيم بايد وظايف روشني را براي خود در اين حوزه ترسيم کنند و نبايد بخش‌هاي رسانه‌اي را در اين زمينه دست کم گرفت بنابراين بايد با وفاق ملي رو به جلو حرکت کرد.
رييس نهاد قانونگذاري تصريح کرد: اينکه دولت در ابتداي سال دستور داد که دستگاه‌هاي اجرايي از محصولات توليد داخلي استفاده کنند، حداقل کاري بود که بايد انجام مي‌شد البته در جاهاي مختلف با وجود اين که محصولات داخلي وجود داشت اما از همان نوع محصول از خارج واردات انجام مي‌شدکه بايد اين موضوع رفع شود، دستگاه‌هاي اجرايي پيشگام استفاده از محصولات داخلي باشند.
لاريجاني اضافه کرد: در هر صورت بايد آسيب‌شناسي روشن‌تري در زمينه‌هاي مذکور انجام شود و مرکز پژوهش‌ها و کميسيون‌هاي تخصصي مجلس اقدامات لازم را براي رسيدگي به خلاء قانوني انجام دهند.
وي گفت: در کشوري که برخي محصولات با يارانه توليد مي‌شود بايد نظاماتي وجود داشته باشد تا حمايت‌هاي صحيحي از توليد داخلي صورت گيرد البته در سال‌هاي گذشته به توليد داخلي لطماتي وارد شده است و در سرمايه‌گذاري و صادرات بي‌توجهي‌ صورت گرفته که در بودجه سالانه به بخشي از مسائل رسيدگي شد و تلاش کرديم که به صورت هدف دارتر لايحه بودجه مصوب شود به طور مثال در خصوص صادرات هيچ گرايشي در لايحه بودجه وجود نداشت.
رييس مجلس افزود: براي حمايت از صادرات نياز به قوانين دائمي‌وجود دارد تا صادرکنندگان بتوانند پيش‌بيني‌هاي لازم را داشته باشند، در بودجه سال 97 براي واردات برخي از محصولات تعرفه خاص اضافه شد تا زمينه پشتيباني از صادرات فراهم شود که در مجموع منابع حمايت از صادرات، در رديف بودجه‌اي کاملاً مشخص لحاظ شده است که بيانگر اين است در سال 97 منابع حمايت از صادرات نسبتاً پايدار و روشن تعريف شده است.
لاريجاني تصريح کرد: نقش بانک‌ها در توليد کشور بسيار مهم است و توليد کشور بدون حمايت از بانک‌ها رشد نمي‌کند اما وقتي نرخ سود بانکي 20 درصد و گاهي با ملزومات آن به بيش از 20 درصد مي‌رسد توليد داخل قابل رقابت با خارج از کشور نيست چرا که توليدکنندگان خارجي با درصدهاي پايين وام مي‌گيرند.
وي خاطرنشان کرد: وقتي يک شرکت در صنعت يا کشاورزي وام 20 الي 25 درصدي اخذ کند به طور طبيعي نمي‌توان محصول قابل رقابتي توليد کند که به صادرات بينجامد.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌همچنين گفت: در برخي مواقع بازديدهايي از کارخانه‌ها داشته‌ام که معمولا کارخانه‌هايي سرپا بودند که وام از سيستم بانکي اخذ نکردند چرا که بخش‌هاي توليدي که وام دريافت کرده و با جريمه ديرکرد روبرو شده‌اند زمينگير شده‌اند. البته بانک‌ها نيز دلايل مختلفي عنوان مي‌کنند، گاهي دستورات غيرحرفه‌اي به آنها داده شده که باعث زمينگير شدن منابع آنها شده است علي‌الاصول 60 يا 70 درصد تسهيلات بانکي تعيين تکليف شده‌اند يا معوقه هستند يا مشکلات ديگري دارند.
لاريجاني در خصوص مسائل بانکي نيز اظهارداشت: برخي بي‌تدبيري‌ها در سيستم بانکي وجود داشته و زماني که بورس بازي در بخش زمين زياد شد، بانک‌ها از منابع خود در اين بخش استفاده کردند و زماني که اين موضوع با رکود روبرو شد بانک‌ها نتوانستند منابع خود را نقد کنند.
وي ادامه داد: حتي موسسات مالي نيز در اين زمينه مشکلاتي داشته‌اند البته در سال گذشته تلاش شد تا مشکل سپرده‌گذاران خرد موسسات مالي حل شود هر چند که برخي از مشکلات سيستم بانکي پيرامون موضوع حسابرسي آنها است که بايد حل شود.
وي با بيان اين که با سود تسهيلات 20 درصدي بخش توليد جان نمي‌گيرد، يادآور شد: وقتي که بانک‌ها مي‌خواهند سود 20 درصدي اخذ کنند به طور طبيعي بخش توليد نمي‌تواند پيشرفت کند.
رييس قوه مقننه همچنين گفت: مشکل بانک‌ها بايد به صورت کاملا شفاف حل شود و در اين زمينه راه حل بايد ايجاد شود و اگر مي‌خواهيم شعار سال 97 تحقق يابد، يکي از پايه‌هاي آن رفع مسائل بانکي است و در اين راستا بايد ساماندهي‌هاي لازم لحاظ شود، البته ممکن است الزاماتي در مجلس براي واردات برخي از محصولات که داراي توليد مشابه هستند، لحاظ شود، چرا که دليلي ندارد با وجود محصول باکيفيت، واردات صورت گيرد، به طور مثال گاهي از کشور چين سنگ قبر وارد مي‌شود، بنابراين لزومي‌ندارد براي همه چيز تعرفه لحاظ کرد.
لاريجاني افزود: بايد واردات برخي از محصولات به کشور ممنوع شود، به طور مثال اگر در کشور ظرفيت توليد گندم وجود دارد، نيازي به واردات گندم نداريم، البته نمي‌خواهيم که رقابت از بين برود، اما ممکن است الزامات ديگري در راستاي حمايت از توليد لحاظ شود که در اين راستا بايد کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي اقدامات لازم را انجام دهد.
لاريجاني افزود: با سابقه‌اي که دارم احساس مي‌کنم اکثر جريان‌هاي سياسي کشور روي چالش‌ها وفاق دارند، اما رسانه‌ها آنها را به سمتي مي‌برند که زاويه‌هاي اختلافي را برجسته مي‌کند، اين در حالي است که چالش‌هاي داخلي وجود دارد و در خارج از کشور نيز برخي به دنبال ايجاد مشکل هستند، بنابراين بايد با وفاق مسائل کشور را حل کرد.
رييس مجلس ادامه داد: از بابت اين که در حال حاضر سعودي‌ها به صورت شفاف حرف مي‌زنند و مي‌گويند که آمريکايي‌ها به آنها گفته‌اند که به تروريست‌ها کمک کنيد، بايد خوشحال بود چرا که در گذشته آنها اين موضوع را حاشا مي‌کردند. در هر صورت آنها و برخي از دشمنان به دنبال ايجاد دردسر در منطقه هستند و مي‌خواهند ضربه بزنند، بنابراين بايد با وفاق مسائل کشور را حل کرد.